Sunday, August 27, 2017

Ürün Geliştirme: Jobs to be done




Yaklaşık üç ay öncesinde yeni bir ürün geliştirme metodu ile tanıştık. Bu metodun ana fikri kişiler ürün veya hizmetleri bir işi yerine getirmek için kullanmaktadır. Bu iş fiziksel ve duygusal içeriği olan bir iş olabilir. Bu metod Jobs To Be Done olarak adlandırılmaktadır. Intercom, Udemy gibi başarılı şirketlerin bu yapıyı uyguladığı bilinmektedir. Şimdi bu yapının bazı özellikleri hakkında bilgiler vererek konuya derinlik kazandıralım.

Yeni bir ürün geliştireceğimiz zaman sormamız gereken sorular şu şekilde ele alınmaktadır.

What is the problem with how people currently do it? Kişilerin şu anki problemi nedir ve bunu şu anda nasıl çözmeye çalışıyorlar.

Is it solvable by software, by design, by development? Bu problem yazılım, tasarım veya geliştirme ile çözülebilir mi?

Will people switch to our solution? İnsanlar varolan çözümlerini bırakıp, bizim çözümümüzü kullanacaklar mı?

Örneğin bunu kedi işimize uyarladığımız zaman aşağıdaki sorular aklımıza gelmektedir.
İngilizce sizin için ne kadar büyük bir sorun?
İngilizcenin sizin için bir sorun olduğunun ne zaman farkına vardınız? Bu problem ne zaman sizin için hissedilir derecede sorun olmaya başladı?
Şu anda var olan bu problemi nasıl aşıyorsunuz?


JTBD ye nasıl başlamalıyım?

JTBD mülakatları switch yani bir ürünü kullanırken, başka bir ürüne geçiş yapan kişiler ile mülakat yapıp, bazı soruların sorulmasını içerir. Değişim anına odaklanmak ise, önceki ürün ve yeni ürünle ilgili sağlıklı bilgiler vermesi ve bu kararın altında yatan sebepleri öğrenmek için oldukça önemlidir. Mülakat sonrasında ise bir takım analizler yapılarak, belirli boyutlar çıkarılacak ve bunlar ileride ürün geliştirme aşamalarında kullanılabilecektir.

- İlk önce büyük işleri (job) bulun. Sonrasında  küçük işlere doğru ilerleyin. Küçük işler, büyük işin yapılmasını sağlıyor olabilir.

- Şu anki problemin nasıl çözüldüğünü gözlemleyin.

- Kişilerin şu anki çözümlerini kullanmalarındaki motivasyonlarını öğrenin.

- İş hikayelerini oluşturun. Bu işi neden yaptığı, endişelerini ve motivasyonlarını öğrenin.

- Elde ettiğiniz bilgiler ile bir çözüm üretin.

Bunların yanı sıra Push - var olan çözümdeki sorunları ve eksiklikleri dile getirin. Pull - Sizin çözümünüzün faydalarını vurgulayın. Şu anki çözümün oluşturduğu alışkanlıkları anlamaya ve sizin çözümünüze geçmek için oluşacak kaygıları anlayıp, bunları gidermeye çalışın.

Kişinin kendini  rahat hissetmesini sağlayacak sorular sormayı unutmayın.

Ürünü aldığınız zaman hava nasıldı?  Yanınızda o anda birisi var mıydı? Ürünü alırken nerede idiniz? İlk defa bu ürünü araştırmaya ne zaman başladınız? gibi sorular işe yarayacaktır.


Bu problemi en çok yaşayanlar kimler?

JTBD mülakatları sonrasında çok ilginç sonuçlar çıkabilmektedir. Örneğin kişiler iş görüşmeleri yapmak için Skype programını kullanmaktadır. Ancak bazı kişiler iş görüşmeleri için uçak seyahati yapmakta ve yüz yüze görüşme yapmayı tercih etmektedir. Bu durumda skype ve business class uçak bileti birbirinin rakibi olmaktadır. Çünkü iki ürün de aynı işi çözmek için kullanılmaktadır.


Diğer bir örnek ise, Intercom ürününe harita özelliği eklemesidir. Harita özelliğinde amaç, site sahiplerinin  sitelerini kullanan kişilerin bulundukları yerleri, harita üzerinden görmelerini sağlamaktı. Intercom müşterileri bu haritaları sosyal medyada paylaşmaya başladılar. Burada amaç, sosyal medya üzerinde etkileyici görünmekti. Yoksa kullanıcılarının bulunduğu yerleri haritada görmek, pek de ilgilendikleri bir konu değildi site sahiplerinin. Jtbd  mülakatları ile bunu anlayan Intercom, ürününü bu konuyu göz önünde tutarak geliştirdi ve büyüme sürecini hızlandırdı.

Konu ile ilgili e-book u aşağıdaki linkten edinebilirsiniz.
https://www.intercom.com/books/jobs-to-be-done

Konu hakkında dikkatimizi çeken ve ufkumuzu açan Ali Çevik'e teşekkür ediyorum. Medium yazılarını takip ederek, konuyu daha derinlemesine de öğrenebilirsiniz.

https://medium.com/@alicevik

Buradan da konu ile ilgili bir söyleşisine erişebilirsiniz.







No comments: